Özet Videomuz;
YouTube Kanalımıza Abone Olmayı Unutmayın
Esik Kurganı Kanatlı Boynuzlu At Motifi;
Esik kurganından çıkarılan Altın Elbiseli Adamın şapkasının ön tarafında bulunan dağ keçisi boynuzlu kanatlı iki at motifi , diğer hayvan figürlerinden daha büyük olarak yapılan Mitolojik bir yaratıktır. Doç. Dr. Haluk Berkmen'e göre bu figürde at, dağ keçisi ve kuş estetik bir bütünlük içerisinde bir araya getirilmiştir. At ve geyik Ön-Türkler için kutsal hayvanların en önemlilerinden biridir. Tüm bu hayvanların bir araya getirilmesi şaman inancıyla örtüşmektedir. Bunlar bize İskit Sanatının şaheserlerini yansıtmaktadır. Tüm bu eserler Altın Elbiseli Adamın önemli bir yönetici olduğunu bize göstermektedir.
Akhun Parası Boynuzlu At;
Hepimizin bildiği gibi Türk alp ve kağanları atlarıyla beraber kurganlara gömülürdü. Burada şöyle bir ilginç durum var atlara geyik boynuzlu maskeler takılır ve gökyüzü yolculuğunda bu kanatlı ve boynuzlu kutlu atların , kağanı Tanrının makamı sayılan Kutup Yıldızı'na taşıyacağına inanılırdı. Yani bu atlar Kağana ruh dünyasında eşlik ederdi. Esik ve Pazırık kurganlarında bulunan at maskeleri daima geyik boynuzlu maskeler ile süslenmiştir. Esik Kurganı'nda bulunan Altın Elbiseli Kağan'a ait altın plakalar arasında boynuzlu kanatlı at figürü oldukça ilginç bir biçimde Türk evren ve öykülerini anlatmaktadır. Türk Hun parasının da üzerinde şaşırtıcı şekilde benzerlik vardır. Akhun paralarındaki kağan tasvirlerinin birinde başlarının üzerinde dağ tekesi boynuzu takılmış bir at bulunur. Gem ve koşum takımları dikkat çeker. Esik Kurganı MÖ 5.yy / Akhunlar MS.5-6yy , arada 1000 yıl olmasına rağmen geleneğin hala devam ettiğini görüyoruz. (http://turkcetarih.com/iskit-esik-kurgani-ve-akhun-kurganlarindaki-1000-yil-farka-ragmen-benzerlik/)
Nohur Türkmen Mezarlığı Boynuzlu Mezar Direkleri;
Türkmenistan Nohur Türkmen Mezarlığında gök direği anlayışı İslamileşmiş şekilde devam etmektedir. Direklerin üzerinde Boynuzlu hayvanlara ait boynuzlar bulunmaktadır. Şamanlar Gök yolculuklarına boynuzlu bir hayvan ile çıkardı. Ölen kağan ya da Alplerin mezarlarında kurganlarında boynuzlu atlara rastlanmaktadır. At yeraltı hayvanıdır fakat Geyik,Teke ve Koç gökyüzü hayvanıdır. Bu yüzden Pazırık Kurganlarında da olduğu gibi atlar geyik boynuzludur. Ölenin arkasından boynuzlu bir hayvan kurban edilirdi ki , onu Tanrının yanına , yani cennete taşısın. Günümüzde de İslami anlayışta kurban edilen koç , öleni Sırat Köprüsünden , Cennete taşımaktadır.
(Türk Kozmolojisi/Nuray Bilgili-2015)
Pazırık Kurganlarında Bulunan Boynuz Maskeli Atlar;
1949 yılında Pazırık Kurganlarında bulunan ağaç,deri ve keçeden yapılarak geyik süsü verilmiş at başlıkları vardır. En az 2500 yıllık olan bu eserler İskitlerin derin düşlerinin ve erken alışkanlıkların ürünüdür. Türklerin çok erken dönemlerde geyikleri de atlar gibi evcilleştirdikleri bilinmektedir. Hatta Türkler tarafından ilk evcilleştirilen hayvanların geyikler olduğu ve yalnızca yük taşımayıp , binek hayvanı olarak da kullandıkları bilinmektedir. Bu gün Moğolistan ve Sibirya içlerinde evcileştirilmiş geyiklere yük taşıtan ve binek hayvanı olarak kullanan Türkler vardır. Bu erken gereksinimlerin yanında geyik,dağ keçisi hayvanların göksel olarak düşünülmesi , boynuzlarının göğe ulanan ve yaşam ağacından farksız ulu birer aracı olarak algılanması , Türk düşlerinden bir bölümünü oluşturmaktadır. Türkler hem gereksinim hem de düşsel anlamda kopamadıkları bu erken bineklerini at başlıklarında da yaşatmışlardır. Gelenek Bu yolla sürdürülmüş , bineklerine kut,ululuk ve güç aktarılmıştır. Geyikli at başlıkları törenlerde ve savaş alanlarında da kullanılmıştır. Atların yuğ ve süngüşler için özelikle temizlenip giydirilmesi , kuyruklarının bağlanması/düğümlenmesi ve atların geyik formuna dönüştürülüyor olmasını aklımıza getirmektedir.(http://onturk.org/tag/geyik/)
Öbür Dünyayı Simgeleyen At ve Geyik;
Özellikle Türklerde geyik ve at simgesel yeniden doğum ile ilgilidir. Öteki dünyanın taşıyıcı binekleridir. At Kaşgari'ye göre Ay hayvanıdır. Geyik ise Güneş ile bağlantılı dişil bir varlıktır. Ay ve Güneş(Kün) parlaklık sembolüdür ve hükümdarlık işaretidir. Her iki hayvan da Türkler için yeniden doğuşu simgeleyen Ana Tanrıça'nın yersel hayvan motifleridir. Eliade'ya göre , Kam başlığındaki geyik boynuzları eski Türklere özgü geyik tapımıyla ya da kutsallığıyla alakalıdır. Kamlar geyiğe binerek tanrıya ulaşırlar. Kamların binek olarak kullandıkları at ve geyik öbür dünya ile doğrudan bağlantıyı simgeler. Türk mitlerinde ve düşünce sisteminde geyikler sadece gökyüzü binekleri olduğu halde at hem gökyüzü hem de yer altı bineğidir. (http://turkcetarih.com/pazirik-kurganindan-cikan-geyik-boynuzlu-ve-maskeli-at-basliklari/)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder